Sådan arbejder vi

ICDP

ICDP er en forkortelse for ”International Child Development Programme”, og er et internationalt forebyggelsesprogram, der er udviklet af de norske professorer i psykologi Karsten Hundeide og Henning Rye.

Vi er alle uddannet/under uddannelse i ICDP. Det er en opmærksomhed på vores kommunikation i samspillet med dit barn. Vi er anerkendende og nærværende i vores tilgang til børnene. Vi er reflekterende i vores syn på børnene og skaber stjernestunder med særlig fokus på at have en positiv og omsorgsfuld relation til alle børn. Vi filmer vores arbejde og giver hinanden positiv og konstruktiv feedback på vores tilgang, så vi hele tiden ved, at vi gør vores bedste for børnemiljøet

Vi støtter børnene igennem de 8 samspilstemaer fra ICDP.

1. Vis positive følelser – vis du kan lide den anden
  2. Juster dig til barnet. Følg barnets udspil og initiativ
  3. Del barnets følelsesmæssige stemning og giv afstemt gensvar
  4. Vær anerkendende og giv ros for det barnet kan
  5. Skab fælles opmærksomhed og del jeres oplevelser af ting I omgivelserne (fang)
  6. Giv mening til barnets oplevelse, ved at sætte ord på, vise følelser og entusiasme (fasthold)
  7. Uddyb og giv forklaringer der skaber sammenhæng (forbind)
  8. Trinvis guidning, gradueret støtte, situationsregulering, positiv grænsesætning

Reggio Emilia

Vi arbejder i løbet af ugen i små grupper, hvor vi fordyber os i forskellige temaer/emner. Disse grupper danner grobund for, at dit barn kan fordybe sig i en fælles interesse, med andre børn i børnehaven og derved åbne op for venskaber.

Når man ser børnene ud fra Reggio Emilia principperne er kerneopgaven at følge barnets spor. Vi lytter til og ser på, hvad børnene er optaget af. Når vi har fundet et spor, en interesse, en undren hos børnene, danner vi rammen for at skabe et læringsrum omkring dette tema, ved bl.a. at have materialer tingængelige for børnene. Disse læringsrum kalder vi en fordybelsesgruppe.

I børnenes læringsprocesser omkring temaet, er vi meget opmærksomme på at følge deres initiativer (gå bagved), at undre os sammen med dem (gå ved siden af) og at fodre deres nysgerrighed ind i temaet (gå foran). Med denne tilgang oplever vi stor fordybelse hos børnene, når vi arbejder med et tema. Der er mange erkendelser i processen og alt ender med en ny læring og mestring hos børnene og ikke mindst en stor fællesskabsfølelse.